Aktuálně
Srovnání státního rozpočtu 2024 se stavem před krizí
// ARTICLE CREATION AND/OR MODIFICATION DATES // note the special format due to date() not functioning with other languages ?>23. 11. 2023 Nová studie „Analýza výdajů státního rozpočtu 2024 ve světle předkrizového roku 2019“ srovnává návrh státního rozpočtu pro rok 2024 schválený vládou s výsledky státního rozpočtu v roce 2019. O kolik vzrostou výdaje státního rozpočtu a jaký bude jejich reálný nárůst s přihlédnutím ke zvýšení cenové hladiny?
Shrnutí:
- Naše analýza srovnává návrh státního rozpočtu na rok 2024 schválený vládou s výsledky státního rozpočtu v roce 2019. Mezidobí tedy zahrnuje dvě zásadní události — koronavirus a agresi Ruska na Ukrajině — s řadou významných ekonomických dopadů. Procentní nárůsty klíčových výdajů státního rozpočtu poměřujeme s nárůstem cenové hladiny o 40,6 % a nominálního hrubého domácího produktu (HDP) o 33,9 % za stejné období
2019–2024. Srovnání s inflací je určující pro změnu reálné hodnoty výdajů, srovnání s nárůstem HDP ukazuje změnu podílu výdajů na HDP. - Ministerstvo financí mezi roky 2019 a 2024 odhaduje nárůst výdajů státního rozpočtu o 43 %, což výrazně převyšuje nárůst příjmů státního rozpočtu o 28,9 % i nárůst nominálního HDP, ale jen mírně nárůst spotřebitelských cen. Nárůst příjmů státního rozpočtu znamená pokles jejich podílu na HDP a ještě výraznější pokles jejich reálné hodnoty. Na druhé straně nárůst výdajů státního rozpočtu sice překoná nárůst nominálního HDP, ale jejich reálná hodnota bude v roce 2024 blízko úrovně roku 2019.
- Celkový nárůst výdajů státního rozpočtu (43,0 %) je však tvořen velmi rozdílným vývojem u jednotlivých výdajových položek. Výdaje na regionální školství a sociální dávky včetně rodičovské či nemocenské narostou podobně jako hladina spotřebitelských cen – reálná hodnota výdajů tedy bude v roce 2024 podobná té v roce 2019. Nominálně (tj. i bez zohlednění inflace) klesnou investice ve školství, zemědělství a ministerstva pro místní
rozvoj, nebo také dotace některých kulturních aktivit – po zohlednění inflace je pokles jejich reálné hodnoty ještě výraznější. Naopak výdaje na důchody, obranu, státní pojištěnce a splátky státního dluhu nejenže vzrostou více než HDP, ale i více než cenová hladina. Vzroste tedy jejich podíl na HDP i jejich reálná hodnota. - Zvýšení plánovaných výdajů státního rozpočtu pro rok 2024 (2 192 mld. Kč) oproti skutečnosti státního rozpočtu roku 2019 (1 533 mld. Kč) o 659 mld. Kč (+43,0 %) lze z téměř 90 % vysvětlit pouze sedmi rozpočtovými výdaji (řazeno podle absolutního nárůstu). Pouze u čtyř z nich se výrazněji zvýší jejich reálná hodnota (modře označené):
- Důchody (+50 %; +234 mld. Kč)
- Výdaje ministerstva obrany (+121 %; +83 mld. Kč)
- Odvody za státní pojištěnce (+110 %; +79 mld. Kč)
- Výdaje na regionální školství, zejména na platy učitelů (+41 %; +59 mld. Kč)
- Sociální dávky včetně mateřské či nemocenské (+43 %; +56 mld. Kč)
- Obsluha státního dluhu (+138 %; +55 mld. Kč)
- Transfery ministerstva dopravy Státnímu fondu dopravní infrastruktury (+39%; +23 mld. Kč)